BIOFEEDBACK HJÆLPER DIG MED AT FÅ DIN KROP I RO

Din hjerterytme er vigtig for din trivsel og for din evne til at finde ro, regulere følelser og navigere i livets udfordringer på en god måde. Det er nemlig sådan, at når dit hjerte slår i sin naturlige rytme, så er du i en bestemt fysiologisk tilstand, hvor du har større mentalt overskud, lettere ved at tænke kreativt og løse problemer på en hensigtsmæssig måde. Det kaldes at være "kohærent", og det er i denne fysiologiske tilstand, at din hjerne fungerer bedst. 

Biofeedback handler om at træne og lære at påvirke din hjerterytme, sådan at du får erfaring med at blive kohærent (den ønskede fysiologiske tilstand). Du kan påvirke din hjerterytme igennem din vejrtrækning - og ved at ændre din hjerterytme så den bliver harmonisk og naturlig, så skaber du en beroligende effekt og gode betingelser for din hjerne og resten af din krop. Det kan du bruge aktivt i din hverdag til at skabe større mentalt og følelsesmæssigt overskud. 

Jeg er certificeret fra HeartMath Instituttet, Californien, hvor jeg er uddannet både i forhold til egen klinisk praksis, samt i at undervise og supervisere andre i brugen af biofeedback. Min tilgang til biofeedback tager udgangspunkt i deres forskning og kliniske praksis. 

HVORDAN FOREGÅR BIOFEEDBACK?

Det unikke ved biofeedback er, at at du ved hjælp af en sensor på øret har mulighed for at få feedback på, hvordan din krop har det, og hvordan dit hjerte slår. Dette er vigtigt, fordi din hjerterytme afspejler dine følelser. Når du er frustreret, stresset eller usikker slår dit hjerte kaotisk og uden rytme, mens din hjerterytme er langt mere harmonisk og kohærent, når du er rolig og tilpas. Det betyder, at du igennem din vejrtrækning har mulighed for at påvirke din hjerterytme, hvilket igen påvirker dit humør og dit overskud. Biofeedback er en god mulighed for at forene hjerne og hjerte på en måde, hvor du hurtigt kan mærke forandring i din hverdag.  

Det er desuden dybt relevant for dine omgivelser. Det er nemlig sådan, at hjertets elektromagnetiske felt kan måles flere meter væk fra os. Det betyder, at du igennem din hjerterytme påvirker de folk, der er omkring dig, fx dine børn, din ægtefælle eller dine kollegaer. Derfor gør du noget godt for både dig selv og andre ved at få en rolig og harmonisk hjerterytme.

Har du lyst til at lære, hvordan du kan bringe din krop i balance og få dit hjerte til at slå i sin naturlige rytme? Så kan et forløb være noget for dig. Her bliver du introduceret til konkrete teknikker til, hvordan du kan finde ro og trivsel i hverdagen, samtidig med at du introduceres til biofeedback og hvordan du kan bruge det konstruktivt.   

Det er nemlig ikke kun i overført betydning at hjertet er vigtigt.

"Alle kan lære at ændre deres fysiologi og deres emotioner igennem deres hjerterytme. Også dig"

GRATIS MEDITATION

Brochure_Biofeedback_1.jpg

HVORNÅR ER BIOFEEDBACK DET RIGTIGE VALG?

Min erfaring er, at biofeedback er et rigtig godt og vigtigt redskab til dig, der gerne vil blive bedre til at prioritere pauser og give plads til at lytte til dig selv. Du hører lettere, hvad der er vigtigt, når du er i ro! Biofeedback er altså relevant, hvis du har lyst til at skabe en ny praksis omkring meditation og som gerne vil gøre noget godt for dig selv. 

​Hvis du lider af stress, angst, depression, PTSD, OCD eller lign, så er biofeedback ikke nødvendigvis det rigtige valg. Det kan i hvert fald ikke stå alene. Her er min erfaring, at det vigtigste for dig er at få ændret på de mekanismer, som ligger til grund for, at du har det dårligt. I mit arbejde med stress, angst, depression, PTSD eller lign tager jeg udgangspunkt i metakognitiv terapi eller de tre principper. Her er forståelsen, at det er vores overtænkning og vores tendens til at bruge for meget tid og energi på vores tanker og følelser, der gør at vi får det dårligt. Mange af os kommer til at bruge vores tænkning uhensigtsmæssigt, og det er grunden til, at vi får det dårligt. Måske kender du oplevelsen af at gennemspille fremtidige scenarier for at føle, at du har styr på det hele? Eller gruble over fortidens fejl for at undgå at gøre det samme? Eller analysere på, hvorfor du ikke har det godt? Vi prøver at tænke os til at få det bedre, men det resulterer ofte i det modsatte - nemlig at det fastholder os i at have det dårligt.  

Jeg vil derfor anbefale, at du i stedet for biofeedback først får arbejdet med de mekanismer og strategier, der fastholder dig i at have det dårligt - og når du har fået det godt, kan du overveje biofeedback. På den måde bliver biofeedback ikke en strategi til at noget skal gå væk, men i stedet et ønske om at gøre noget godt for dig selv. 

Hvis du er i tvivl om biofeedback er noget for dig, så er du altid velkommen til at kontakte mig - eller logge ind på mine Q&A sessioner for at høre mere. 

HVIS SINDET ER SELVREGULERENDE, ER BIOFEEDBACK SÅ NØDVENDIGT?

I mit arbejdet med biofeedback var jeg i starten overbevist om, at biofeedback var godt og hjælpsomt for alle - og jeg for så vidt stadig helt overbevist om, at en rolig og regelmæssig hjerterymte er vigtig for vores psykiske og fysiske trivsel.

 

I mit arbejde med metakognitiv terapi og de tre principper er det blevet tydeligt for mig, hvordan vores krop og sind er selvregulerende. Det betyder, at vi hvis vi intet gør, så vil vores krop og sind automatisk søge mod at få det godt. Vi er altså designet til at være i ro og balance - og det er den tilstand, som vi automatisk vil søge mod. Eller sagt på en anden måde, så vil vores krop være kohærent med mindre at vi med vores tænkning skaber en grund til ikke at være det.  

Min erfaring er derfor, at biofeedback ikke er nødvendigt. I det øjeblik du indser, at du helt naturligt er designet til at være i ro - og stopper med at tænke dig til uro og kaos- så vil din krop helt af sig selv blive kohærent. 

Biofeedback er altså ikke nødvendigt, når du opdager at din standardindstilling er at have det godt. På den anden side, så kan biofeedback stadig være et fantastisk redskab, hvis du synes det er sjov og meningsfuldt for dig at blive ved. For mit eget vedkommende, så elsker jeg at sidde 5-10 minutter og bare være i ro. Det giver trivsel og overskud - og selvom det ikke er nødvendigt, så er det utrolig dejligt og livsbekræftende 

Psykolog Anne Stærk Dickenson         Rugbjergvej 20, Viby J          mail@annestaerk.dk         51346664