PSYKOLOGIEN KAN GØRE DIG FRI TIL AT VÆLGE  

Min erfaring er, at det alle mennesker længes efter er en indre ro. Følelsen af at alt er okay og ikke mindst at vi er okay.

I mine år som psykolog har jeg været omkring mange metoder for at hjælpe mine klienter med netop at finde ind til roen og det stille sind. Min klare erfaring er imidlertid at løsningen er at gøre mindre og lade roen komme af sig selv. Det lyder paradoksalt - men i det øjeblik vi erfarer at det er sådan sindet virker, så er det befriende. Det er især mødet med metakognitiv terapi og forståelsen af de tre principper, som har ændret hele mine tilgang til psykologien.  

- Anne Stærk Dickenson

LÆS MIT INTERVIEW OM, HVORDAN DU HUSKER DIT HJERTE I HVERDAGEN

Dit hjerte er vigtigt - både symbolsk og fysiologisk. En rolig og regelmæssig hjerterytme hjælper dig til at få lidt følelsesmæssig afstand til intense situationer, så du kan træffe bedre valg. Det er nemlig lettere at tænke klart og nuanceret, når dit hjerte fortæller din hjerne, at  alt er som det skal være. Du kan læse min artikel om emnet i FIT Living.

MIN BOG ER BLEVET ANMELDT 

Min bog "TRÆK VEJRET og skab mental og kropslig ro" er blevet anmeldt af Dansk Psykolog Forening. Bogen sætter fokus på, hvordan din hjerterytme har betydning for din mentale og fysiske trivsel - og hvordan du selv kan lære at få dit hjerte til at slå roligt og regelmæssigt. Bogen tager afsæt i metoden biofeedback, hvor du ved hjælpe af en sensor kan få feedback fra dit hjerte, så du kan se om det du gør virker. 

FÅ HJERNE OG HJERTE I SYNC 

Dit hjerte og hjerne kommunikerer hele tiden med hinanden. Det kan du udnytte med metoden biofeedback! Her lærer du at bruge din vejrtrækning til at få dit hjerte i ro, hvilket har en beroligende effekt på din hjerne. Det forstærker din evne til at få ro på, sådan at du kan skabe mentalt overblik og distance til dine følelser.

Det unikke ved biofeedback er, at du ved hjælp af en sensor på dit øre kan få feedback fra hjertet, sådan at du hele tiden kan se, om det du gør virker. Det minder om mindfulness, men det nye er, at du kan måle på effekten – og dermed sikre dig, at du rent faktisk lykkes med at få hjertet i ro, og med skabe gode betingelser for din hjerne.

  

Psykolog Anne Stærk Dickenson         Rugbjergvej 20, Viby J          mail@annestaerk.dk         51346664