ØVELSE: STOP HAMSTERHJULET

 

Du kender sikkert alt til at have en travl dag. Dagens stramme program hænger over dit hoved, og du ser måske bare frem til at dagen er slut?

Jeg vil fortælle dig en bitter sandhed, men bliv hængende, jeg har samtidig også en løsning til dig.

Du kan ikke effektivisere dig ud af tidspresset!

Tænk på det velkendte hamsterhjul: Et højere tempo skaber bare en selvforstærkende effekt. Det giver dig ikke ro. 

Vi har en kultur, hvor vi skal tidsoptimere og helst få mest muligt ud af tiden. Det fører let til den strategi, at vi skal udnytte hvert minut i løbet af dagen - og gør, at vi ofte er for sent på den til vores næste aftale, fordi vi skulle udnytte tiden fuldt og helt. For at undgå spildtid!

 

Hvad nu, hvis du altid kom i god tid til dine aftale? Ville du så have samme følelse af at være for sent på den?​

Det skal du prøve nu! Næste gang du har travlt skal du gøre det modsatte end at skynde dig: Du skal nå mindre og komme i god tid. 

Øvelse: Kom på forkant af tiden

Brug en uge på at teste denne øvelse. Det er et lille eksperiment. Du kan altid vende tilbage til at være sent på den.

Sådan gør du: 

  1. I den kommende uge skal du bestræbe dig på at komme i god tid til de fleste af dine aftale. Dit mål skal være at have omkring 3 minutters "spildtid", hvor du venter på at mødet går i gang, at din veninde dukker op eller hvor du henter børnene nogle minutter før du havde planlagt.

  2. Du kan bruge ventetiden på at trække vejret roligt og langsomt eller bare sidde og tillade sig selv en kort pause inden du igen skal præstere.

  3. For at lykkes med at komme i god tid vil det kræve, at du lader være med at "udnytte tiden fuldt ud" op til din aftale, men at du prioriterer at bruge 3 minutter på at vente i stedet for at nå mere. 

  4. Prøv at lægge mærke til effekten af at være i god tid i løbet af dagen, selvom du har travlt og mange ting du skal.  

  5. Gennemfør eksperimentet i en uge, hvorefter du kan evaluere om det er noget, som du gerne vil fortsætte med. 

ALLE ØVELSER

”Hvad nu, hvis du oplevede at spildtid var værd at stræbe efter?

At spildtid = pausetid  

Formålet med øvelsen

Formålet med øvelsen er at ændre på følelsen af at være bagud på tid. Det har nemlig betydning for din krop.

Det at være i god tid er med til at ændre på din fysiologi i løbet af dagen. Det skaber et helt andet udgangspunkt for din hjerne til at tænke klart og skabe overblik. 

På den måde kan en dag med flere pause og små situationer med at være på forkant hjælpe dig til at prioritere rigtigt, tage bedre beslutninger og dermed nå mere.

Det er imod tidens trend at spilde tiden. Men jeg tror, at vi ved at prioritere spildtid kan nå mere og få en bedre dag!   
 

Psykolog Anne Stærk Dickenson         Rugbjergvej 20, Viby J          mail@annestaerk.dk         51346664