Psykolog Anne Stærk Dickenson         Rugbjergvej 20, Viby J          mail@annestaerk.dk         51346664

ØVELSE: STOP HAMSTERHJULET

 

Du kender sikkert alt til at have en travl dag. Dagens stramme program hænger over dit hoved, og du ser måske bare frem til at dagen er slut?

Jeg vil fortælle dig en bitter sandhed, men bliv hængende, jeg har samtidig også en løsning til dig.

Du kan ikke effektivisere dig ud af tidspresset!

Tænk på det velkendte hamsterhjul: Et højere tempo skaber bare en selvforstærkende effekt. Det giver dig ikke ro. 

Har du nogen sinde prøvet at gøre det modsatte?

 

Det skal du nu! Næste gang du har travlt skal du gøre det modsatte end at skynde dig: Du skal sætte tempoet ned. 

Øvelse: Sæt tempoet ned, når du har travlt

Formålet med øvelsen er at ændre på din fysiologi. Det gør du ved at fortælle din krop og dit hjerte, at du har GOD tid. Det vil smitte af på dine tanker og følelser. 

Løsningen er at ændre følelsen af at være bagud på tid. Sådan gør du: 

  1. Vælg en situation fra din hverdag, hvor du plejer at være tidspresset

  2. Sæt bevidst tempoet ned i situationen, selvom om det kan føles unaturligt eller i modstrid med, hvad du ar lyst til. Eksempler:  

    • Gå langsommere end du ellers ville gøre, når du skal til møde eller hente kaffe

    • Skriv langsommere på computeren 

    • Sæt tempoet ned på din talestrøm, når du snakker med en kollega

    • Cykel langsomt og i roligt tempo på vejen hjem

    • Find selv på flere

  3. Prøv at lægge mærke til effekten af at gøre det modsatte af at skynde dig, når du har travlt. Kunne du mærke en forskel?

ALLE ØVELSER

”Af alle latterlige ting, forekommer det mig, at være det allerlatterligste at have travlt”.

               Søren Kierkegaard