Psykolog Anne Stærk Dickenson         Rugbjergvej 20, Viby J          mail@annestaerk.dk         51346664

ØVELSE: FRA KAOS TIL KOHÆRENS

ALLE ØVELSER

Vidste du, at der går flere signaler fra dit hjerte til din hjerne end omvendt? Det betyder, at du ved at påvirke dit hjerte, kan påvirke hvilke signaler der sendes til din hjerne og resten af din krop. 

Denne øvelse har til formål at ændre din hjerterytme fra at være kaotisk til at være kohærent. Hjertekohærens er forbundet med med øget mentalt præstation og bedre følelsesmæssig balance

- og det er rent faktisk en anden fysiologisk tilstand end afslapning. 

Det tager kun 6 vejrtrækninger at ændre din hjerterytme fra kaotisk til kohærent - eller 1 minut. Det er målbart!

Men hvis du gerne vil opleve den følelsesmæssige ro som et fysiologisk skift kan give dig, så kan det være nødvendigt at være i hjertekohærens i 5 minutter. 

Skift ​fra kaos til kohærens på 1 minut

 

  1. Træk vejret langsomt ind gennem næsen.  

  2. Pust vejret langsomt ud gennem næsen.

  3. Forsøg at gøre dine ind- og udåndinger omtrent lige lange

  4. Forestil dig nu, hvordan du trækker vejret gennem dit hjerte. Du kan skabe et mentalt billede af, hvordan vejtrækningen strømmer ind og ud gennem dit hjerte. 

  5. Fortsæt den rolige, langsomme vejrtrækning, mens du forestiller dig, hvordan du tager følelsen af ro med dig ud i verden bagefter. 

Husk, at du kan bruge musikken her på siden til at få endnu mere ro på din krop og dine tanker. 

Forskningen bag

Et studie fra 2019 undersøgte forskellen mellem at slappe af og have en kohærent hjerterytme.

 

Resultaterne viste, at to minutter var nok til påvirke både den mentale præstation og oplevelsen af stress.

 

De deltagerne, der ved hjælp vejrtrækningen havde været i en fysiologisk tilstand af kohærens klarede sig signifikant bedre på en mutiple choice test og havde mindre selvoplevet stress end de personer, der havde brugt de to minutter på at slappe af. 

Du kan finde artiklen her.

Snowflake
00:00 / 03:02

Beroligende musik til øvelsen

Afspil musikken, når du er klar til at lave øvelsen.

Resultaterne kan både mærkes og måles!

Du kan ved hjælp af en sensor få feedback på, hvordan dit hjerte slår. På den måde kan du se resultaterne på din telefon og bruge kroppens feedback til at vide, om øvelserne har den effekt, som du ønsker. Der er flere muligheder: 

BreatheSync

Du kan hente app'en BreatheSync på din telefon, hvis du gerne vil måle effekten af øvelsen. Her bruger du kameraet på din telefon til at få målt din hjerterytme. Du kan ikke se kurven, men app'en giver dig et tal fra 0-100, der indikerer hvor kohærent dit hjerte slog. 

Heart Rate + Coherence Pro

Du hente app'en Heart Rate + Coherence Pro. Her bruger du også kameraet til selve målingen. Via denne app kan du få information omkring din hjerterytme og se, hvorvidt grafen på din hjerterytme går fra at være kohærent.  

Inner Balance

Den - efter min mening - mest brugervenlige app er Inner Balance. Den er overskuelig og giver et godt overblik over din hjerterytme her og nu. samt din udvikling over tid. Inner Balance bruger en sensor til at indhente data fra din krop. Det er derfor også den dyreste løsning.

 

Du kan købe en sensor fra omkring  850 kr. (+ forsendelse og moms) hos HeartMath Institute eller fra 1200 kr. hos mig i kombination med en introduktionssamtale.  

Øvelserne kan laves uden en sensor

Du kan også lave øvelserne uden sensor. De er virkningsfulde uanset om du måler på effekten eller ej. Du kan prøve at lægge mærke til kroppens signaler før/efter, at du laver øvelserne.