Psykolog Anne Stærk Dickenson         Rugbjergvej 20, Viby J          mail@annestaerk.dk         51346664

ØVELSER SOM MINDSKER STRESS OG TIDSPRES I HVERDAGEN

Øvelsesoversigt

Her finder du øvelser, som hjælper dig med at reducere følelsen af tidspres i din hverdag.

 

Klik på den øvelse, som du gerne vil lave: 

Øvelserne hjælper dig med at ro på kroppen. De tager udgangspunkt i en videnskabelig baseret metode, der kaldes biofeedback. 

At tænke sig til ro er svært. Øvelserne er derfor designet, så de hjælper dig med at få ro på dine tanker og følelser ved først at skabe kropslig ro.

Du lærer at påvirke mønsteret i din hjerterytme, så det går fra at være kaotisk til at blive kohærent. Det får dit hjerte til at sende beroligende signaler til din hjerne og resten af din krop - og det betydning for dine tanker og følelser.

 

Dét er et sprog, din krop kan forstå. Samtidig er ro i kroppen et vigtigt skridt på vejen til at dæmpe og forebygge stress.

Det er ren fysiologi og det kan måles. 

Stressforebyggelse med kroppens egne signaler

Øvelserne kan du lave her og nu, så du kender dem, men de er især virkningsfulde, når du laver dem løbet af i din hverdag. 

 

Oftest er det når du føler, du ikke har tid, at det har størst effekt at lave en af øvelserne.

Du dæmper ikke følelsen af stress og tidspres ved at løbe hurtigere. Der skal noget andet til!

Her på siden vil jeg gerne dele mine erfaringer og viden med dig, så du også får indsigt i, hvad du kan gøre, når tempoet i din hverdag bliver for højt.

Jeg kan allerede nu afsløre, at det at få ro på din krop er en vigtig del af svaret. Af få ro på din krop har nemlig en afsmittende effekt på dine tanker og følelser. 

God fornøjelse - Jeg håber, du får glæde af øvelserne. 

Få mere inspiration: Skab ro i kaos

Ønsker du mere inspiration, kan du få min miniserie: Skab ro i kaos, når du tilmelder dig mit nyhedsrebrev.

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få miniserien: Skab ro i kaos

Resultaterne kan både mærkes og måles!

Du kan ved hjælp af en sensor på din finger få feedback på, hvordan dit hjerte slår. På den måde kan du se resultaterne på din telefon og bruge kroppens feedback til at vide, om øvelserne har den effekt, som du ønsker.

Følg dine resultater med en App, som måler din hjerterytme:

BreatheSync

Du kan hente app'en BreatheSync på din telefon, hvis du gerne vil måle effekten af øvelsen. Her bruger du kameraet på din telefon til at få målt din hjerterytme. Du kan ikke se kurven, men app'en giver dig et tal fra 0-100, der indikerer hvor kohærent dit hjerte slog. 

Heart Rate + Coherence Pro

Du hente app'en Heart Rate + Coherence Pro. Her bruger du også kameraet til selve målingen. Via denne app kan du få information omkring mønsteret i din hjerterytme og se, hvorvidt grafen på din hjerterytme går fra at kaotisk til at være kohærent.  

Inner Balance

Den - efter min mening - mest brugervenlige app er Inner Balance. Den er overskuelig og giver et godt overblik over din hjerterytme her og nu. samt din udvikling over tid. Inner Balance bruger en sensor til at indhente data fra din krop. Det er derfor også den dyreste løsning.

 

Du kan købe en sensor fra omkring  850 kr. (+ forsendelse og moms) hos HeartMath Institute eller fra 1200 kr. hos mig, hvis du kombinerer købet med en introduktion til biofeedback.

 

Øvelserne kan laves uden en sensor

Du kan også lave øvelserne uden sensor. De er virkningsfulde uanset om du måler på effekten eller ej. Du kan prøve at lægge mærke til kroppens signaler før/efter, at du laver øvelserne og på den måde selv få erfaring med følelsen af at have en kaotisk eller kohærent hjerterytme.