Psykolog Anne Stærk Dickenson         Rugbjergvej 20, Viby J          mail@annestaerk.dk         51346664

ØVELSE: STILHED MIDT I KAOS

De fleste af os kender følelsen af, at der ingen ende er på de ting, som vi bør nå. Sandsynligvis har du flere opgaver og krav end du reelt har mulighed for at indfri. 

 

I kortere perioder eller ved konkrete opgaver kan det være hjælpsomt at skrue op for tempoet. Men ofte er der ingen ende på de ting, som skal gøre - og så er løsningen ikke, at du løber hurtigere.

Følelsen af tidspres og højt tempo medfører, at din krop kommer i alarmberedskab. Der udsendes stresshormoner og hjertet slår hurtigere - du er klar til at præstere. Igen: Det kan være godt i nogle situationer. 

Problemet er bare, at mange af hverdagens udfordringer ikke løses bedre af, at vores krop er i højt gear. Tværtimod. Vi mister overblik og perspektiv, og det har vi ikke brug for, når vi i forvejen er overvældende af de mange opgaver.  

Formålet med denne øvelse er at få din krop i en fysiologisk tilstand af hjertekohærens. Det giver dig et bedre udgangspunkt for at prioritere og ændre på din følelse af at være bagud af tid.

Prøv at lave denne øvelse, når du oplever tidspres.

Beroligende musik til øvelsen

Afspil musikken, når du er klar til at lave øvelsen.

Snowflake
00:00 / 03:02

Brug 3 minutter på lytte til stilheden midt i kaos

 

  1. Træk vejret langsomt ind gennem næsen, mens du tæller til 5

  2. Hold vejret kort, mens du lytter til den stilhed, der  opstår i pausen 

  3. Pust langsomt ud gennem næsen, mens du tæller til 5 

  4. Hold vejret kort, mens du lytter til den stilhed, der opstår i pausen 

  5. Gentag så længe du har behov for

Du kan sagtens bruge mere tid end 3 minutter. Jo mere tid i hjertekohærens, jo bedre. 

Husk, at du kan bruge musikken her på siden til at få endnu mere ro på din krop og dine tanker. 

"In the midst of movement and chaos, keep stillness inside of you"

       

                        Deepak Chopra