Psykolog Anne Stærk Dickenson         Rugbjergvej 20, Viby J          mail@annestaerk.dk         51346664

ØVELSE: SLIP UD AF DINE FØLELSERS VOLD 

ALLE ØVELSER

Du kan tænke på dine følelser som en baggrundsmusik. De er med dig hele tiden, og de farver den måde, som du opfatter verden på. 

Forstil dig en thriller, og hvordan musikken påvirker din kropslige reaktion og din tolkning af situationen som farlig. Samme scene ville kunne tolkes helt anderledes med en anden baggrundsmusik. 

Det samme gælder vores følelser: Vi kan vi tolke - og reagere - helt forskelligt på den samme situation alt efter, hvilken følelse vi har i kroppen. 

Dine følelser påvirker din perception af verden!

Det er derfor, at denne øvelse er så relevant. Den hjælper dig med at ændre din fysiologiske tilstand og dermed skrue ned for dine følelsers volumenknap. 

Træn øvelsen nu, men brug den især midt i situationen, når du føler dig fanget i dine følelsers vold.

Sådan skruer du ned for dine følelsers intensitet - og genvinder dit mentale overblik og perspektiv

 

  1. Træk vejret langsomt ind gennem næsen, mens du tæller til 5 

  2. Pust langsomt ud gennem næsen, mens du tæller til 5 

  3. Forestil dig, hvordan du puster de negative følelser ud af kroppen med dine udåndinger

  4. Find den modsatte følelse af den, som du har i kroppen og forestil dig, hvordan du fylder kroppen op med denne følelse, når du trækker vejret ind

  5. Gentag så længe du har behov for det 

 

Kan du mærke mærke en forskel i intensiteten af dine følelser?

Ekstra tips: 

- Du kan gøre dine udåndinger ekstra lange, hvis du kan mærke, at din krop er i alarmberedskab. Det aktiverer den del af dit autonome nervesystem, der har en beroligende effekt på din krop


- Hvis det virker urealistisk at aktivere en positiv følelse, så hold fokus på punkt 1-3, sådan at du forsøger at komme i en mere neutral følelsesmæssig tilstand.

- Alt efter intensiteten af dine følelser, så kan det være nødvendigt at bruge kortere eller længere tid, før du kan mærke effekten af øvelsen. 

Hvad får du ud af øvelsen?

Øvelsen har til hensigt at påvirke din hjerterytme, så den bliver mere kohærent.

 

Det kan du gøre på to måder:

  1. Gennem din vejtrækning

  2. Ved at ændre på din følelsesmæssige tilstand. 

En kohærent hjerterytme er forbundet med bedre mentalt overblik, hvilket ofte er hjælpsomt for os i situationer, hvor vi pga. stærk følelsesmæssig påvirkning har tendens til tunnelsyn. 

Hvis du ønsker at måle på, om du lykkes med at gøre din hjerterytme kohærent, kan du læse mere om mulighederne på denne side.

Følelser er både vildledende og vejledende - vi skal lytte til dem, men ikke følge dem blindt.