ØVELSE: SLIP UD AF DINE FØLELSERS VOLD 

ALLE ØVELSER

Dine følelser bliver skabt af dine tanker i nuet. Hvis du tænker, at noget er uretfærdigt, vil du blive vred. Hvis du tænker, at det var dejligt at få hjælp, vil du blive glad eller taknemmelig. 

På den måde skaber tanker følelser! Og omvendt får dine følelser dine tanker til at føles mere virkelige og sande.

Du kan tænke på dine følelser som en baggrundsmusik. De farver den måde, som du opfatter verden på. Forstil dig en thriller, og hvordan musikken påvirker din kropslige reaktion og din tolkning af situationen som farlig. Samme scene ville kunne tolkes helt anderledes med en anden baggrundsmusik.

Det er derfor, at denne øvelse er så relevant. Den hjælper dig med at ændre din fysiologiske tilstand, så du lettere kan give slip på dine tanker og følelser - og få blik på, hvordan de farver din måde at opleve verden på. 

En rolig krop gør det lettere at se på tanker og følelser som det de er: Midlertidige fænomener, der farver din måde at opleve nuet på. Hvis du lader dem være, så vil de automatisk forsvinde igen af sig selv - det ligger i deres natur.    

Træn øvelsen nu, men brug den især midt i situationer, når du føler dig i dine tanker og følelsers vold.

Sådan giver du slip på tanker og følelser - og lader dem regulere sig selv:

 

  1. Træk vejret langsomt ind gennem næsen, mens du tæller til 5 

  2. Pust langsomt ud gennem næsen, mens du tæller til 5 

  3. Forestil dig, hvordan du bare lader dine tanker og følelser være i din krop og dit sind

  4. Opdager du, at du er blevet suget ind i dine tanker eller følelser, så giver du bare slip på dem igen og flytter dit fokus tilbage til dit åndedræt
  5. Gentag så længe du har behov for det 

Formålet med øvelsen er ikke at få dine tanker eller følelser til at forsvinde, men at få en afstand til dem, så du bare kan betragte dem som det de er; flygtige og midlertidige. 

Hvad får du ud af øvelsen?

Øvelsen har til hensigt at påvirke din hjerterytme, så den bliver mere rolig og regelmæssig.  

En rolig og regelmæssig hjerterytme er forbundet med bedre mentalt overblik, hvilket ofte er hjælpsomt for os i situationer, hvor vi er stærkt følelsesmæssig påvirket.

Hvis du ønsker at måle på, om du lykkes med at få din hjerterytme rolig og regelmæssig, kan du læse mere om mulighederne på denne side.

Følelser er både vildledende og vejledende - vi skal lytte til dem, men ikke følge dem blindt.

Psykolog Anne Stærk Dickenson         Rugbjergvej 20, Viby J          mail@annestaerk.dk         51346664